Antibiyotikler, beyin fonksiyonlarını etkiliyor !


#1

Antibiyotiklerin de bilişsel fonksiyonları bozabileceği ve “mental konfüzyon” yani zihin bulanıklığı yapabileceği hiç aklınıza gelir miydi, bilmem.

Brigham and Women’s Hospital (BWH) uzmanları tarafından yayınlanan araştırmaya göre antibiyotikler halüsinasyon ve ajitasyonun da eşlik edebildiği bunamaya yol açabiliyor.
Bu yan etkiler daha ziyade uyku ve uyuşturucu ilaçların yan etkisi olarak bilinir.
Araştırma kapsamında 70 senelik bir dönemde antibiyotik kullandıktan sonra “deliryum” ve diğer beyin problemleri geliştiği bildirilen 391 vaka vardı.

Neurology isimli dergide yayınlanan araştırmada 12 farklı sınıftan içlerinde sülfonamid ve siprofloksasin ile damar yoluyla kullanılan penisilin ve sefalosporinlerin de bulunduğu 44 farklı antibiyotiğin adı geçiyor.

Bu 391 hastanın yüzde 47’sinde halüsinasyon, yüzde 152 inde irade dışı kas seğirmeleri, yüzde 14’ ünde havale ve yüzde 5’ inde ise vücut hareketlerinin kontrol kaybı olduğu belirlendi.
Hastaların yüzde 70’ inde EEG’ de anormal beyin dalgaları tespit edildi.

Araştırmacılar antibiyotiklerle ilgili deliryum ve beyin problemlerini üç sınıfa ayırıyorlar:
Tip 1: Havale ve miyoklonus (daha ziyade penisilin ve sefalosporinlerle beraber görülüyor)
Tip 2: Psikoz belirtileri (prokain, penisilin, sülfonamid, kinolon ve makrolitler)
Tip 3: Beyincik belirtileri ve anormal MR bulguları (sadece metranidazol).
Tip 1 ve 2’ nin belirtileri antibiyotik kullanımından günler sonra ortaya çıkarken tip 3’ ün belirtileri haftalar sonra görülüyordu.

Araştırmacılar, daha fazla araştırmaya ihtiyaç olmakla beraber bilişsel fonksiyon bozukluklarının sebebi olarak antibiyotiklerin de hatırlanmasının böyle bir durumda tablonun ciddi durumlar ortaya çıkmadan önlenebilmesi için önemli olduğunun altını çiziyorlar.

Gelelim neticeye

70 senede milyonlarca insan tarafından kullanılmış olan antibiyotiklerin bilişsel fonksiyonları tüm dünyada sadece 400’ e yakın kişide bozmuş olmasını “ender-i nadirat” bir durum olarak değerlendirenler olabilir ama ben bu fikre katılmıyorum.
Bir kere tüm dünyada önlenemeyen çılgın bir antibiyotik kullanımı var, çoğu insan bunları gereksiz yere alıyor.
İkincisi de, ilaçların yan etkilerinin tam ve doğru olarak bildirilmediğinin ve bunların sadece çok azının yayınlandığının da hesaba katılması gerekiyor.

Önce zarar verme! Tıbbın değiştirilmesi teklif dahi edilemeyen temel prensiplerinden biridir.
İlacın tarifi ise şöyledir: Yan etkisi olan kimyasal maddeye ilaç denir.(Dr. Ahmet Rasim Küçükusta)

Kaynak:
http://www.neurology.org/content/early/2016/02/17/WNL.000000000000245